26 januari 2017

Pietertie Teeuwe Barendregt in de Sint Anthoniepolder

Veel van mijn voorouders van mijn vader's kant komen uit de omgeving van Cillaarshoek, de Sint Anthoniepolder en 's-Gravendeel. Omdat van de laatste twee plaatsen de doopboeken grotendeels verdwenen - respectievelijk vernietigd - zijn, spaar ik in mijn bestand veel families uit die plaatsen, omdat je nooit weet wanneer je weer ergens een connectie kunt maken. 

Zo heb ik van ene Maarten van der Wilt uit de Sint Anthoniepolder 2 dochters in mijn Aldfaer bestand: Maartje en Teuntje van der Wilt, die beiden hun oudste dochter Pietertje hebben genoemd. Het lag dus voor de hand dat de vrouw van Maarten van der Wilt Pietertje heette. 
Bij het doorbladeren van de gaarders van Strijen ontdekte ik dat Maarten van der Wilt, wonende in de Sint Anthoniepolder, weduwnaar was van Pietertie Teeuwe Barendregt, toen hij op 30-9-1752 in ondertrouw ging met Lijsbeth Ariense Kool, weduwe van Claas Pieterse Kruijthof: 

Maarten van der Wilt was weduwnaar van Pietertie Teeuwe Barendregt, toen hij in 1752 hertrouwde met Lijsbet Kool.

Eén van de twee mij bekende dochters van Maarten van der Wilt en Pietertie Teeuwe Barendregt heette Maartje. De ouders van Pietertie zijn dan ook Maertie Teunisse van der Linden en Mattheus Cornelisse Barendregt, die in 1795 in de Sint Anthoniepolder zijn getrouwd. En Mattheus is weer een zoon van mijn voorouders Cornelis Cornelisz Barendregt (±1602-1677) en Pietertie Teeuwen van Chaem (±1645-±1695). Zo heb ik toch weer een kleindochter van een voorouderpaar van mij gevonden.

Bron: GaHetNa.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heb je aanvullingen of opmerkingen?