6 november 2014

Oma's persoonsbewijs uit de oorlog

Onlangs gaf mijn oom Cees mij een klein kistje met daarin allerlei documenten van wijlen mijn grootouders, Pieter de Jong (1892-1973) en Willempje Cornelia Zijderveld (1892-1976). Mijn oma heb ik alleen gekend, toen ik zelf nog klein was en zij een gebogen oud vrouwtje in zwarte kleren. Ik ben dan ook enorm blij dat in het kistje een persoonsbewijs van mijn oma zat:

Mijn oma's persoonsbewijs

Het kistje van oma.
Een persoonsbewijs (PB) is een identiteitskaart die op aandringen van de Duitse bezetter in de Tweede Wereldoorlog werd ingevoerd door de Nederlandse secretarissen-generaal. In april 1941 werden alle Nederlanders van 14 jaar en ouder verplicht tot het bezit van een persoonsbewijs en dus ook mijn grootouders.


Voor meer informatie over opa en oma De Jong zie:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heb je aanvullingen of opmerkingen?