30 september 2014

Eindelijk weet ik zeker dat Caatje Warbie (1742-1785) een voorouder is

Via mijn moeder stam ik af van Johanna van Helmont (1764-1831), die op 8-6-1783 in Dordrecht trouwde met Gerrit Fransse Langeweg (1762-1821). Johanna van Helmont was het enige kind van Izaak van Hel[le]mont (1741-1866) en Caatje War[re]bie (1742-1785). Omdat Johanna's ouders net geen 3 jaar getrouwd waren, toen haar vader op 24-jarige leeftijd overleed, en haar moeder, Caatje Warbie, nergens met patroniem werd vermeld, was het lang onzeker of ik de grootouders van Johanna van Helmont wel juist had gereconstrueerd. 

Tegenwoordig staan op de website bomenmetbert.nl 18e eeuwse Dordrechtse huwelijksinschrijvingen ter inzage. Daar ben ik gaan speuren. 

Caatje Warbie en Izaak van Helmont zijn op 24-7-1763 in Dordrecht getrouwd en bij hun huwelijksinschrijving staat dat Caatje's moeder, Geertruij Bolle, weduwe van Arij Warbie, getuige was bij hun huwelijk. Daarmee zijn de ouders van Caatje vast komen te staan: 

Bij de huwelijksinschrijving van Isak van Helmond en Caatje Warbie staan de ouders van Caatje vermeld.

Izaak van Helmont werd bij zijn huwelijk vergezeld door zijn vader Hendrik van Helmont. Hendrik was gehuwd met Anna van Leeuwen. Naar haar kan zijn dochter Johanna van Helmont zijn vernoemd, die bij die doopinschrijving op 29-6-1764 in Dordrecht Anna wordt genoemd. Izaak, die een jongere zoon was, is dan vernoemd naar zijn overgrootvader, de vader van zijn grootmoeder Engeltje Izaaks Vinman.


Ook de huwelijksinschrijving van Johanna van Helmont en Gerrit Franse Langeweg heb ik daar kunnen vinden. Deze was weliswaar beduidend minder goed leesbaar, maar ik kon toch onderscheiden dat Johanna werd vergezeld door haar moeder Caatje Warbie, weduwe van Izaak van Helmont. Daarmee is mijn afstamming van Arij Warbie en Geertruij Bolle vastgesteld.

Caatje Warbie, weduwe van Isaak van Helmond, was getuige bij het huwelijk van haar dochter Johanna met Gerrit Langeweg.

2 opmerkingen:

  1. Weer met plezier gelezen. Wat fijn dat wij in het internet tijdperk zoveel kunnen opzoeken. Ik blijf me verbazen hoeveel er te vinden is.

    BeantwoordenVerwijderen

Heb je aanvullingen of opmerkingen?