14 augustus 2013

De overlijdensdatum van Barbara van der Giessen (1787-1857)

Jaren ben ik op zoek geweest naar de overlijdensdatum van mijn oudouder Barbara van der Giessen (1787-1857), echtgenote van Cent Leenderts Bos (1788-1869) en wonend te Cillaarshoek. Barbara is hoogstwaarschijnlijk een dochter van Cornelis Cornelisz van der Giessen (±1765-1809) en Soetje Teunisse Stooker (±1753-1799), een echtpaar dat in de Hoeksche Waard heen en weer verhuisde tussen 's-Gravendeel en de Sint-Antoniepolder, beiden plaatsen waarvan de 18e eeuwse doopboeken (grotendeels) verloren zijn gegaan. Als zij Barbara's ouders zijn, dan is Barbara vernoemd naar haar grootmoeder van vader's zijde, Barber van Arkel (±1725-1771). 

Barbera was 1½ jaar oud*, toen zij met haar ouders op 22-4-1789 van 's-Gravendeel naar de Sint-Anthoniepolder vertrok. In de Sint-Anthoniepolder werd opnieuw een acte van indemniteit voor haar ontvangen van 's-Gravendeel op 23-4-1794, toen zij 6½ jaar oud was en een zuster Teuntje had. Op 15-4-1797 werd de acte in 's-Gravendeel teruggegeven. Op 28-4-1811 was er voor Barbera een acte van indemniteit van 's-Gravendeel naar Cillaarshoek. Rond die tijd is zij getrouwd met Cent Bos, die op Cillaarshoek woonde. 

Barbara en Cent kregen 10 zonen, waarvan er 6 de volwassen leeftijd bereikten: Leendert, Cornelis (mijn bedovergrootvader), Pieter, Frans, Teunis en Hendrik. Van haar man en kinderen heb ik alle overlijdensdata kunnen vinden, maar het overlijden van Barbara kon ik nooit vinden. Op 28-2-1850 werd Barbara nog vermeld, maar bij het huwelijk van haar zoon Pieter op 15-9-1858 was zij reeds overleden. Juist van die periode ontbraken in het Nationaal Archief de overlijdensacten van Maasdam. 

Nu heb ik dankzij deze blog, Gijs Hesselink en Family Search eindelijk de overlijdensdatum van Barbara van der Giessen aan mijn bestand kunnen toevoegen. Gijs vond bij Family Search onderstaande bron met daarop Barbara van der Giessen als medebewoner van Huis 33 in Cillaarshoek en een overlijdensdatum van 8-3-1857. 


Barbara van der Giessen overleed op 8-3-1857
* N.B. Barbara's geboortejaar op deze kaart komt niet exact overeen met het geboortejaar volgens de diverse acten van indemniteit toen zij nog een kind was. Er is dus nog steeds enige twijfel over Barbara's afkomst. 

1 opmerking:

  1. Ik vond het een uitdaging dit probleem voor je op te lossen. En nu de plaatsnaam nog. Vreemd genoeg wordt zij ook in wiewaswie.nl nergens vermeld, terwijl de overlijdensakten Zuid-Holland toch behoorlijk compleet zijn, zeker ook van Maasdam en omgeving.

    BeantwoordenVerwijderen

Heb je aanvullingen of opmerkingen?